x
Buro Bakker is nu onderdeel van ATKB. Andere naam; dezelfde medewerkers, projecten en locatie (Assen). Bereikbaar op 088 - 1153200 Lees meer
DGR is nu onderdeel van ATKB. Andere naam, dezelfde medewerkers, projecten en locatie (Wageningen). Bereikbaar op 088-1153200 Lees meer

Wij hebben onze eerste volledig elektrische veldwerkbus in ontvangst genomen. Met deze elektrische veldwerkbus zetten we onze volgende stap in de verduurzaming van ons bedrijfswagenpark.

Onze MVO-werkgroep houdt al lange tijd de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam vervoer in de gaten. Onze veldwerkbussen trekken vaak zware aanhangers en rijden door het hele land. Elektrisch rijden was lange tijd geen oplossing. Maar de ontwikkelingen gaan door en daarom hebben wij een Toyota Pro Ace Electric aan ons elektrische wagenpark toegevoegd. De Pro Ace heeft een actieradius van circa 300 kilometer en kan een aanhanger van 1000 kg trekken. Naast de Pro Ace maken we al gebruik van enkele elektrische Renault Kangoo’s en Volkswagen e-Up’s voor lichtere werkzaamheden.

Voor de grote veldwerkbussen, die we gebruiken voor de zwaarste klussen, blijven we voorlopig inzetten op het gebruik van 100% HVO-brandstof. In Waardenburg hebben wij een eigen 100% HVO-tank. HVO is een kunstmatig geproduceerde brandstof op basis van afvalproducten uit de voedingsmiddelenindustrie (zie bijvoorbeeld Wat is HVO100 brandstof? | Neste). Het is een schone geurloze brandstof zonder aromaten en met sterk verminderde stikstof- en fijnstof uitstoot. Ook in onze grootste boot “de Snoek” wordt deze brandstof gebruikt.
Het wordt nog wel spannend in de toekomst, het voornemen is dat vanaf 2035 er geen nieuwe auto’s met brandstofmotoren meer geleverd mogen worden. Maar voor zware bussen die een zware aanhanger moeten trekken is er technisch nog geen oplossing. Nu al ondervinden we aanzienlijke uitdagingen bij vervanging van onze bussen aangezien het leveringsprogramma al drastisch is versoberd.

De trein voor uitstootvrij vervoer dendert door. Vanaf 2025 worden binnensteden verboden voor bestelauto’s met brandstofmotor. Er is nog wel een overgangsperiode voor de relatief schone motoren maar het zit er aan te komen. Zie Vanaf 2025 zero-emissiezones in steden | Ondernemersplein - KVK

Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en blijven inzetten op zo duurzaam mogelijk vervoer.