Ongeveer een half jaar geleden namen we onze eerste volledig elektrische veldwerkbus in ontvangst. Van meerdere relaties kregen we de vraag ‘Hoe bevalt de elektrische veldwerkbus?’. Aan wie kunnen we dat beter vragen dan aan de bestuurster van onze Toyota Pro Ace? Mandy Rus aan het woord.
Waar gebruik je de bus voor?
Mandy Rus: ”Ik heb de bus mee voor het veldwerk voor de afdeling bodem.”
Wat is de inhoud van de bus?
“In de bus liggen onder andere verschillende grondboren, stootijzers, monsterpotten, monsterflesjes, persoonlijke beschermingsmiddelen, zakken grind en klei om peilbuis gaten mee af te vullen. En daarnaast ook apparatuur om ons werk uit te voeren, zoals bijvoorbeeld een pomp om grondwater mee op te pompen. Al met al een aardig gewicht.”
Hoe bevalt het gebruik van de bus?
“Eigenlijk heel goed, het is een fijne bus. Elektrisch rijden met de Pro Ace bevalt me wel, het is stil en snel. Het is even wennen, je moet even weten waar de laadpalen zijn, maar dat went snel. De bus rijdt comfortabel.
Soms moet ik onderweg een keer bijladen. Dan zorg ik wel dat ik dat bij een snelle laadpaal doe. Het is geen verloren tijd, want eigenlijk altijd moet er nog administratie uit het veld verwerkt worden of de bus moet opgeruimd worden.“
Wat zijn de nadelen?
“Door het gewicht rij ik er wat minder kilometers mee dan de bus eigenlijk op een volle accu zou moeten kunnen rijden. Op een volle accu rij ik maximaal zo’n 250 kilometer in plaats van de 330 kilometer, die door de fabrikant is aangegeven. En in de winter, door de kou, nog wat minder.“
Gebruik je ook weleens een aanhanger? En hoe merk je dat in je actieradius?
“Er zit geen trekhaak achterop de bus, dus bepaalde dingen zoals een boot of de Geoprobe voor machinale boringen kan ik met deze bus niet meenemen. Klussen waar dit materiaal voor nodig is worden normaal gesproken altijd al met twee veldwerkers uitgevoerd en dus kan iemand anders dit altijd wel meenemen wanneer het nodig is.”
Duurzaam vervoer ATKB
Naast de Pro Ace maken we al gebruik van enkele elektrische Renault Kangoo’s en Volkswagen e-Up’s voor lichtere werkzaamheden.
Voor de grote veldwerkbussen, die we gebruiken voor de zwaarste klussen, blijven we voorlopig inzetten op het gebruik van 100% HVO-brandstof. In Waardenburg hebben wij een eigen 100% HVO-tank. HVO is een kunstmatig geproduceerde brandstof op basis van afvalproducten uit de voedingsmiddelenindustrie (zie bijvoorbeeld Wat is HVO100 brandstof? | Neste). Het is een schone geurloze brandstof zonder aromaten en met sterk verminderde stikstof- en fijnstof uitstoot. Ook in onze grootste boot “de Snoek” wordt deze brandstof gebruikt.
Het wordt nog wel spannend in de toekomst, het voornemen is dat vanaf 2035 er geen nieuwe auto’s met brandstofmotoren meer geleverd mogen worden. Maar voor zware bussen die een zware aanhanger moeten trekken is er technisch nog geen oplossing.
Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en blijven inzetten op zo duurzaam mogelijk vervoer.