ATKB is recent aangesloten bij het Platform Veiligheid, een initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat, Bouwend Nederland en de Vereniging van waterbouwers. Op het prachtige RDM-terrein organiseerden zij een bijeenkomst en ATKB was erbij.
Havenbedrijf Rotterdam beet de spits af met haar visie op veiligheid in de keten. Vervolgens namen alle partijen samen een pittige case door; het bouwen van een enorme zeesteiger. Aannemer Hakkers en Havenbedrijf Rotterdam gaven ons een kijkje het proces met alle zaken die komen kijken bij het bouwen van een zeesteiger. Rijkswaterstaat gaf vervolgens inzicht in hun rol als opdrachtgever met het oog op arbo en veiligheid. En daarbij hoe arbo en veiligheid een plek hebben binnen de processen en Veiligheid- en gezondheidsplannen (V&G-plannen).
Plenair werd er gesproken over nut- of noodzaak van certificeren, specifiek het behalen van trede 3 in 2025 en trede 4 in 2026 van de Safety Culture Ladder (SCL). Hier ontstond een leuke discussie, waarin de meningen, twijfel, wel of niet e.d. de hoofdtoon voerden. Waar iedereen het over eens was is dat we, ook zonder al die certificaten, merken dat er een meer intrinsieke cultuur ontstaat als het gaat om veiligheid in de keten.
Was het standaard antwoord van een aannemer aan de opdrachtgever bij de vraag of er wellicht nog iets gebeurd was de laatste tijd op een project meestal “Nee, alles gaat prima.”, durven we nu meer informatie te delen. Ook als het soms (bijna) fout gaat. Zo gaf een van de aanwezigen openheid van zaken over een bijna ongeval tijdens een bouwproject. Door deze informatie te delen leren we van elkaar. Want veiligheid kan alleen maar samen!
En waar we het allemaal ook over eens waren, was de rode lijn bij de uitkomt bij de stelling vraag: “Wanneer heb je genoeg gedaan voor veiligheid?” Nooit.
Het was een zinvolle en leerzame bijeenkomst. We zijn blij met onze deelname aan Platform Veiligheid.