x
Buro Bakker is nu onderdeel van ATKB. Andere naam; dezelfde medewerkers, projecten en locatie (Assen). Bereikbaar op 088 - 1153200 Lees meer
DGR is nu onderdeel van ATKB. Andere naam, dezelfde medewerkers, projecten en locatie (Wageningen). Bereikbaar op 088-1153200 Lees meer

Onderhoud van wegen en kunstwerken, zoals bruggen en duikers, kost veel geld. Zeker wanneer onvoorzien onderhoud nodig is, door bijvoorbeeld ontstane zinkgaten of verzakkingen. Het nauwkeurig voorspellen en beperken van toekomstige onderhoudskosten is cruciaal. Gemeenten zetten daarom steeds meer in op preventief onderzoek. Door potentiële problemen in kaart te brengen voordat er grote uitdagingen ontstaan, kan preventief onderhoud worden uitgevoerd. Veelal met lagere kosten. Ook kan preventief onderhoud beter worden ingepland en is het meestal minder storend dan noodreparaties.
Door de stabiliteit onder de verharding te waarborgen worden ongevallen voorkomen en wordt de veiligheid voor omstanders en werknemers beter gewaarborgd.

Inzet van 3D-grondradar voor monitoring
Met onze 3D-grondradar hebben we uitgebreid onderzoek gedaan voor meerdere gemeenten in Nederland. Zo hebben we onze grondradar-systemen ingezet om afwijkingen onder asfaltwegen te monitoren. Daarbij kwamen bijvoorbeeld zijdelingse verschuivingen in de asfaltlaag en verzakkingspotentieel aan het licht. Met degrondradar worden holtes en verlaagde dichtheid onder verhardingen in kaart gebracht. Holtes en verlaagde dichtheid kunnen duiden op het ontstaan van zinkgaten of gebieden die gevoelig zijn voor verzakking. Ook brengt de grondradar in beeld waar de bodem verstoord is of verplaatst; dat kan namelijk duiden op eerdere graafwerkzaamheden of natuurlijke veranderingen. De 3D-grondradar geeft gedetailleerde informatie over ondergrondse verstoringen en holtes onder verhardingen en rond kunstwerken.

Voordeel van 3D-grondradar
Het voordeel van onderzoek met de 3D-grondradar is dat er geen wegafzettingen nodig zijn; er is geen graafwerk nodig. De 3D-grondradar wordt voortgetrokken door een voertuig dat toegelaten is op de Nederlandse wegen en met het verkeer mee kan rijden. De 3D-grondradar scant vlakdekkend, zodoende hoeft er ook niet haaks op de weg gereden te worden.

Proactieve aanpak met 3D-grondradar verkleint kans op onvoorziene kosten en verlengt levensduur infrastructuur
Een proactieve aanpak door monitoring van de bodem verkleint de kans op onvoorziene kosten aanzienlijk.
Gemeenten die monitoring met de 3D-grondradar in hun onderhoudsplanning opnemen, signaleren vroegtijdig problemen. Ze pakken de problemen vroeg aan, waardoor dure noodreparaties worden voorkomen en veilig gewerkt kan worden.
Regelmatige monitoring en preventief onderhoud verlengen de levensduur van de infrastructuur en leveren kostenbesparingen op voor de lange termijn. Monitoring met de 3D-grondradar draagt bij aan een duurzame en beter onderhouden infrastructuur in de onderzochte gemeenten.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op via 088-1153200 of info@at-kb.nl.

Samen voorkomen we graafschade

Het wordt steeds drukker in de Nederlandse bodem. Het huidige netwerk van kabels en leidingen breidt de komende jaren nog verder uit, onder andere door de aanleg van warmtenetten, de bouw van veel nieuwe woningen en de verzwaring en uitbreiding van het elektriciteitsnet. Ook zijn veel riolen aan vervanging toe en worden, met name in landelijke gebieden, nieuwe datakabels gelegd.
Al deze werkzaamheden in de ondergrond zijn niet zonder risico. Helaas komt het vaak voor dat kabels en leidingen worden geraakt bij graafwerkzaamheden. Dat leverde in 2019 zo’n 40.000 gevallen van graafschade op, waarmee 33 miljoen euro aan directe kosten was gemoeid. In 2022 is dat aantal gestegen naar ruim 46.000 schadegevallen en ruim 38 miljoen euro aan directe kosten. De indirecte kosten en het bijkomende ongemak zijn een veelvoud daarvan.
Wat doet de overheid om dit te voorkomen? En hoe kan een innovatie als de 3D-grondradar helpen?
Wij nemen je in dit whitepaper mee in de wondere wereld van de Nederlandse ondergrond.

Uw inschrijving wordt verzonden...

Uw inschrijving is verzonden,
U kunt nu de whitepaper downloaden
Download het whitepaper (.pdf)

Er is iets mis gegaan met de inschrijving. Check alle gegevens.